
Każdy, kto miał do czynienia z wprowadzaniem zmian w firmie, na pewno usłyszał co najmniej kilka ze zwrotów z obrazka. Zanim następnym razem zaczniesz wprowadzać zmiany w firmie, zastanów się, czy jesteś w stanie odpowiedzieć na kilka poniższych pytań:
- Czy jest jakiś problem? Kto zauważa problem? Komu i dlaczego potrzebna jest zmiana? Kto problemu nie widzi?
- Na czym ten problem polega? Kogo dotyczy? Kto chce zmiany? Kto jej nie chce?
- Czy masz jakikolwiek wpływ na wprowadzenie zmiany? Jeśli nie masz, to kto ma?
- Kto będzie niechętny zmianom? Dlaczego?
- Jakie korzyści stracą poszczególne strony po wprowadzaniu zmiany?
- Co zrobisz, jeśli zmiana się nie uda? Jaki masz plan B?
- Kto ci może pomóc w zmianie? Kto ci będzie przeszkadzał?
- Kto będzie tworzył rozwiązania? Ile ich może być? Jak chcesz wybrać najlepsze?
- Jakie napotkasz przeszkody? Czego możesz się spodziewać? Co cię może zaskoczyć?
- Kto będzie się czuł z tą zmianą niekomfortowo?
- Jakie korzyści wynikną ze zmiany? Co stracą ludzie? Co zyskają? Czego będzie więcej – zysków czy strat dla różnych grup interesariuszy?
- Co w zamian za utracone korzyści?