Jesteś projektantem? Sprzedajesz nienamacalne? Przygotuj się dobrze do spotkania z klientem. Przed spotkaniem z nim zadaj sobie poniższe pytania:
Informacje o kliencie
- Co wiesz o kliencie, jego życiu, osobowości, motywach zakupu? Czy konkurencja wie to samo?
- Kto, oprócz klienta, decyduje o zakupach w jego firmie?
Co chcę osiągnąć?
- Jaki jest cel mojej wizyty? (wstępne rozeznanie, doprowadzenie do decyzji, dodatkowe informacje, dodatkowy wpływ na osobę decydującą, dostarczenie informacji, zamknięcie sprzedaży, uzyskanie czegoś?)
Prawdopodobne oczekiwania klienta
- Nastawienie do nas i do naszej firmy
- Główny motyw zakupu
- Inne motywy zakupu
- Obiekcje
- Lęki i opory
- Jakimi zasadami kieruje się przy zakupie?
Przygotowanie naszej propozycji
- Jaki problem klienta możemy rozwiązać?
- Które to spotkanie i jaki jest aktualny stan naszych kontaktów?
- Najbardziej istotne prawdopodobne punkty negocjacji
- Co możemy zaproponować? Jakie produkty, usługi?
- Co możemy odłożyć do oferty jako dodatkowe świadczenia?
- Przygotowanie prezentacji (mówionej, pokazywanej) – przykucie uwagi, potrzeba poznania produktu, pragnienie posiadania produktu, podjęcie działań w celu kupna
- Jakie argumenty pasują do klienta najbardziej?
Praca po wizycie
- Jaki był efekt spotkania?
- Co udało się osiągnąć?
- Czego nie udało się osiągnąć i dlaczego?
- Ewentualne dodatkowe przeszkody
- Najważniejsze elementy zachowania klienta
- Najważniejsze elementy mojego zachowania
- Kolejne kroki do podjęcia